Obsah
Životní situace
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Registrace přeshraničního pracovníka, který pracuje v členském státě Evropské unie, bydlí v České republice
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Registrace přeshraničního pracovníka, který pracuje v členském státě Evropské unie, bydlí v České republice
4. Základní informace k životní situaci
Na základě práva Evropské unie by měla být každá osoba pojištěna pouze v jednom státě Evropské unie. Tímto státem je zpravidla stát výkonu výdělečné činnosti.
Přeshraničním pracovníkem se rozumí osoba, která pracuje na území jednoho členského státu a na území jiného členského státu Evropské unie bydlí. Nárok na plnou zdravotní péči má v obou státech.
Tato situace se týká pracovníka s bydlištěm na území České republiky, který provozuje výdělečnou činnost v jiném členském státě Evropské unie, a jeho nezaopatřených rodinných příslušníků.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V této věci je oprávněn jednat pracovník nebo zástupce pracovníka.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Pokud pracujete v jiném členském státě Evropské unie, EHP nebo ve Švýcarsku a jste tam z titulu své činnosti zdravotně pojištěni, máte spolu se svými nezaopatřenými rodinnými příslušníky ve státě bydliště nárok na čerpání zdravotní péče v plném rozsahu. Pro uplatnění nároku na území České republiky je tak podmínkou zejména udržení faktického bydliště na území České republiky.
Pro využití nároku musíte být v České republice registrováni některou z českých zdravotních pojišťoven. Náklady na zdravotní péči hradí českým zdravotnickým zařízením v první fázi registrující česká zdravotní pojišťovna. Takto vzniklé náklady posléze přeúčtuje zahraniční zdravotní pojišťovně.
Pro uplatnění nároku požádejte instituci, u které jste v zahraničí zdravotně pojištěni, o nárokový doklad pro krytí nákladů za zdravotní péči v zemi bydliště (formulář S1 nebo také E106) a předložte jej na české zdravotní pojišťovně. O vystavení nárokového dokladu můžete požádat i prostřednictvím české zdravotní pojišťovny v místě bydliště.
Česká zdravotní pojišťovna vám na základě nárokového dokladu S1 nebo E106, vystaveného zahraniční institucí, vydá potvrzení o registraci, se kterým se budete prokazovat u českých lékařů.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
O formulář S1 nebo E106 můžete požádat dvěma způsoby:
přímo na své kompetentní zahraniční zdravotní pojišťovně,
prostřednictvím české zdravotní pojišťovny, kterou jste si vybrali jako výpomocnou (jedná se zpravidla o tu pojišťovnu, u které jste byli dosud registrováni).
8. Na které instituci životní situaci řešit
Můžete se obrátit na:
instituci, u které jste v zahraničí zdravotně pojištěni,
českou zdravotní pojišťovnu.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Situaci je nutno řešit nejpozději po zahájení výdělečné činnosti v zahraničí (pokud jsou okolnosti zahájení výdělečné činnosti v jiném státě známy dopředu, je vhodné českou zdravotní pojišťovnu informovat ještě před odchodem do jiného státu).
Nejpozději do osmi dnů od zahájení činnosti je nutno informovat českou zdravotní pojišťovnu, že budete nadále pojištěni v jiném státě.
Následně je ve vašem zájmu zajistit si nárokový doklad S1 nebo E106 a registraci v České republice, pokud je nadále státem vašeho bydliště.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Na zdravotní pojišťovně budete muset předložit doklad o pojištění.
Můžete být také vyzváni k doložení dalších dokladů, např. týkajících se vašeho bydliště nebo vašich rodinných vazeb.
Rovněž můžete být požádáni o vyplnění a podpis "Prohlášení o bydlišti".
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formulář S1 či E106 vám vystaví zahraniční zdravotní pojišťovna nebo jeho vystavení zajistí česká zdravotní pojišťovna.
Případné další formuláře vám poskytne zdravotní pojišťovna.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou v České republice stanoveny.
U zahraniční instituce záleží na legislativě daného státu.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Nezaopatření rodinní příslušníci pracovníka, bydlící v České republice (manžel či manželka, registrovaný partner či registrovaná partnerka, dítě, studující dítě až do 26 let věku, pokud v České republice nevykonávají sami výdělečnou činnost, ani nepobírají žádnou dávku vyplývající z předchozí výdělečné činnosti).
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci zpravidla není možné komplexně vyřešit elektronickou poštou, neboť se předpokládá úzká spolupráce s dotčenou institucí a může být vyžadováno předložení dalších dokumentů.
Obecně lze ale samozřejmě elektronickou poštu využít k dohodnutí konkrétního postupu s dotčenou institucí.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
18. Jaké jsou související předpisy
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Dle legislativy dotčeného státu.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Při nedodržení oznamovací povinnosti mohou být uplatněny sankce - vždy dle legislativy dotčeného státu (v České republice je oznamovací povinnost do osmi dnů, sankcí při jejím nedodržení je pokuta).
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
Můžete se obrátit na:
Kancelář zdravotního pojištění, nám. W. Churchilla 2, 130 00 Praha 3, tel.: 236 033 411, e-mail: info@kancelarzp.cz.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Kancelář zdravotního pojištění
26. Kontaktní osoba
Nevyplněno
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
12.07.2012
28. Popis byl naposledy aktualizován
04.05.2016
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace